Дехто з учнів п’ятого класу усвідомлює своє нове становище як шанс заново почати шкільне життя, налагодити стосунки з учителями. Ці учні з гордістю розповідають батькам, родичам і друзям про свої успіхи в школі.
Умови, що змінилися з переходом учнів до основної школи, характеризуються високим рівнем вимог до:
- інтелектуального й особистісного розвитку учнів
- ступеня сформованості знань, умінь і навичок.
Після переходу до основної школи в житті учнів відбулися такі зміни: -збільшився обсяг і кількість навчальних предметів
-посилилося значення багатопредметного навчання
- розширилося коло вчителів-«предметників», з якими учні мають систематично спілкуватися
- на зміну першій учительці прийшов класний керівник
- відбувся перехід на кабінетну систему навчання.
Для учнів у цей період характерні, зазвичай:
- низька організованість
- неуважність і недисциплінованість на уроках
- зниження інтересу до навчання і його результатів
-зниження самооцінки
- високий рівень тривожності.
Причини труднощів адаптації недосконала система організації освітнього процесу
-відсутність чітких вимог до учня
- дезорганізованість педагогічного та учнівського колективів
- неправильні методи виховання в сім’ї
- несприймання дитини
-відсутність єдиних вимог з боку батьків
-жорстоке ставлення до дитини
-занадто лояльне ставлення до дитини особливості розвитку дитини
-несформованість емоційновольової сфери
-слабка саморегуляція поведінки психофізіологічні особливості дитини
-слабкий тип нервової системи
- підвищена емоційна чутливість
- переважання процесів збудження над процесами гальмування.