вівторок, 19 жовтня 2021 р.

Урок з теми "Тіла,речовини та явища навколо нас"

 Явища природи.


 Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин. Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул. Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості. Молекули утворені атомами. Атоми — найдрібніші частинки. Їх ми називаємо

елементами. Ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи.

Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас».

У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Ці зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.

Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?

Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.

Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами. Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні та інші явища.


1.  1.  Механічні явища

Пов’язані з рухом тіл на поверхні, тобто зміною положення відносно інших тіл. Характеристиками механічного руху є шлях, час та швидкість. Якщо уважно придивитися, то можна побачити слід від лиж на снігу, чорну смугу від коліс на дорозі і таке інше. Такі лінії називають траєкторіями руху тіл. Шлях — це відстань, яку

долає тіло під час механічного руху. Людина, машина, велосипед долають однакову відстань, але за різний час. Вони рухаються з різними швидкостями.

2.Теплові явища

Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов’язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі. Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки.

 

Джерела тепла

Природне тепло

Штучне тепло

Сонячне тепло, термальні води,

теплі течі

Спалювання дров, вугілля, торфу,

нафти, газу

 

Явища пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ. Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру нагрітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. Швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов’язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.

Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним?

При цьому одне тіло гаряче, інше — холодне.

Як використовуємо це у побуті?

Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.

3.Електричні явища

Щодня ми користуємося найрізноманітнішими електричними приладами і так звикли до їхніх послуг, що вкрай рідко цікавимося: а як же працюють ці розумні прилади? Ми навіть не замислюємося над тим, яких дивовижних явищ природи воно стосується. У 1897 році відомий англійський фізик Джозеф Джон Томсон установив наявність в атомах крихітних частинок, які згодом отримали назву — електронів. Ці дуже легкі частинки є в будь-яких речовинах. За певних обставин електрони здатні залишати

свої атоми чи, навпаки, «приєднуватися» до інших. У цих випадках кажуть, що атоми перетворюються на іони. Атоми, яким не вистачає електронів, називають позитивними іонами, а ті, що «захопили» зайві, — негативними. Для розуміння природи електричних явищ передусім звернемо увагу на такі важливі властивості іонів

та електронів:

 - позитивні іони притягують до себе електрони;

 - негативні іони відштовхують електрони, що до них наближаються.

Явища, пов’язані з електризацією тіл, мають назву електричних явищ.

Пригадайте, коли ви розчісуєтеся пластмасовим гребінцем.

Ваше волосся наелектризувалося. Серед речовин є такі, у яких електрони переміщуються дуже легко. Ці речовини називають провідниками. Найвідоміші з провідників — метали (мідь, алюміній), з них виготовляють електричні дроти. Рух електронів у провіднику в одному напрямку називають електричним струмом. Люди навчилися використовувати електричні явища. Ще один приклад електричного явища — блискавка. Під час грози в хмарах накопичується значна кількість електронів, а на поверхні землі — позитивні іони. Їх притягування призводить до того, що електрони шугають зверху на поверхню землі. У повітрі виникає потужний електричний струм,

який ми спостерігаємо у вигляді блискавки.

4.Звукові явища

Шум автомобіля, шелест листя, пташиний спів, звук від свердла, дзвоник у школі. Усі ці явища теж пов’язані з рухом тіл. Рухаючись, тіло коливається і передає ці коливання.

Явище розповсюдження коливань у повітрі, воді, металах, які сприймає наше вухо називають звуковими явищами.

Тіло, що своїм коливанням створює звук, є джерелом звуку.

Поширення звукових коливань називається звуковою хвилею.

Від джерела звуку вона рівномірно поширюється в усі боки, як від камінця, кинутого у воду, йде хвиля на водній поверхні. Звукова хвиля може огинати невеликі перешкоди. У рідко посадженому лісі звук поширюється добре, проте гірше, ніж на відкритій місцевості. Якщо перешкоди значні — стіни, скелі, паркан, звукова хвиля відбивається від них — так виникає луна. Ми сприймаємо звукові хвилі за допомогою вух — своєрідних хвилевловлювальних апаратів.

Слух людини — не найкращий серед представників живої природи.

5.Світлові явища

День і ніч, світло і темрява — звичайні для нас явища. У природі існують тіла, що водночас з теплом випромінюють і світло. А якщо спитати — що таке світло? Світло — це один із видів випромінювання.

Звідки береться світло?

Джерела світла — це сильно нагріті тіла: Сонце, свічка, зорі, багаття, електрична лампочка. Їх називають гарячими джерелами світла. Є також холодні джерела світла, наприклад деякі медузи, риби, бактерії, полярне сяйво. Світло — це також хвиля, яка поширюється тільки у прозорих середовищах. Світло поширюється від джерела прямолінійно у всі боки, отже, світлові промені — це лінії, уздовж яких поширюється світло. Воно не може проникати через непрозорі предмети, доказом цього є утворення тіні. У 1667 році англійський учений Ісаак Ньютон здійснив ряд дослідів, які дозволили визначити склад сонячного світла.

6.Магнітні явища

Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту. Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними. Притягання тіл до магніту дістало назву магнітних явищ. Більш детально про всі фізичні явища ви дізнаєтесь з дуже цікавого шкільного курсу фізики.

Завдання. Оберіть зайве явище.

-        Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях.

-        Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.

Підсумок уроку. 

Механічний рух — це зміна положення будь-якого тіла відносно інших тіл із плином часу.

Явища, пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими. Різні тіла і речовини по-різному проводять тепло.

Електричні явища — це взаємодія наелектризованих тіл. Однойменно заряджені тіла й частинки відштовхуються, різнойменно заряджені — притягуються.

Явища, що пов’язані з поширенням коливань у повітрі, воді й супроводжені виникненням звуку, називають звуковими.

У безповітряному просторі звук не поширюється. Завдяки здатності променів відбиватися, розсіюватися, заломлюватися і поглинатися ми бачимо навколишній світ.

 Домашнє завдання §10, виконайте малюнок 37 у зошит, §11